خبيرة التجميل ميرا غانم المكياج سر حياتي



كتبت سماح السيد ـ
ميرا غانم خبيرة تجميل شابة برغم دراستها في قسم اللغات الشرقية الا انه عشقت المكياج واصبحت خبيرة فيه لتنافس خبيرات التجميل الشهيرات تفتح قلبها لنا في الحوار السريع التالي الذي تعمدنا ان نتركه بلهجتة العامية ليخرج من القلب الى القلب مباشرة وهو ما تسجله السطور القادمة  وتقول خبيرة التجميل الشابة ميرا غانم الدراسه مش حاجز بين اي حد و طموحه ممكن اكون بدرس حاجه و طموحي اكون حاجه ملهاش علاقه بالكليه اللي انا فيها و اننا لما نسعى للحلم ده هنقدر نحققه باننا نتعب و نشتغل على نفسنا لحد ما نوصل و رغم مجال دراستي و سني الا ان انا بدأت الطريق لحلمي و كل يوم طموحي بيزيد و اصراري اني احقق اللي انا عايزاه  وبرغم انت عمري 21 سنه و مجال، دراستي بعيد عن مجال عملي حيث ادرس اللغات الشرقية ، ولكني احب الميكب و التجميل  وبدأت الموضوع بالصدفه و لما ناس شجعتني بدأت ادرسه و اتعمق فيه اكتر اضافة للمعلومات اللي كانت عندي بسبب حب الميكب و الشغف اللي عندي لاستطلاع كل ما هو جديد في فن الميكب و بدأت امارسه بشكل اوسع في 6 شهور حققت نجاح الى حداً ما مُرضي بانسبه لفتره قصيره زي دي بشتغل على نفسي و بطور منها تطور ملحوظ في كل مره بامسك فيها ادوات الميكب بطلع حاجه احسن من اللي قبلها واثقه اني هوصل و هفضل بالوقت و الممارسه اطور من نفسي اكتر و ده مش هيخليني ايضا اهمل دراستي  واحاول التوفيق  بين دراستي و عملي  و ده شيئ الى حداً ما مش سهل بس بتوفيق ربنا و ارادتي و شغلى على نفسي هوصل و هحقق حلمي مش مهم الوقت ولا مهم بدأت منين ولا حتى مهم انا واقفه فين دلوقتي طول ما خطواتي مؤثره مش واقفه في مكاني طول،ما اصراري على اني اوصل هو اللي بيحركني ده طبعاً بعد توفيق ربنا واخيرا نفسي يبقى لي اسم في مجال الميكب يجمع بين البساطه و التميز و افتح ميكب ستوديو و بيوتي سنتر كبير يضم كل حاجه عن التجميل و يبقى فيه ورش عمل باسمى واقوم بتدريس الميك اب لكل محبية

CONVERSATION

0 comments:

إرسال تعليق